Monday, June 16, 2014

Day 2 : Seoul : Petite France ~ Nami Island ~ Hello Kitty Cafe

28 Februari 2014 : Jumaat

Day 2 di Seoul, Korea telah bermula... Setelah penat pada hari pertama.. maka bermulalah episod hari kedua dengan penuh debaran..
Kim Hyun Joon teman kami berjalan hari ni... Patutla kaki rasa kuat semacam jeeee.... :p

Petite France

Direction Subway:
Myeong-dong(424) (LINE 4)
Transfer Dongdaemun History & Culture Park(422)
Transfer Wangsimni(208) -  (LINE 2)
Transfer Mangu(K121) - (GYEONCHUN LINE)
Arrival Cheongpyeong(P132)

Alaa... jangan risau.. ampa donload je apps kat henpon mahai ampa.. pastikan amek apps yang tak menggunakan internet... "Korean Subway".. pas2 kalau berkenaan ngan subway ja.. search saja.. InsyaAllah akan membantu..

Dah bersedia dah 2 beradik ni...  ni ajushi ke oppa? haha..
Inilah Cheongpyeong Station

Perhentian Bus di Cheongpyeong Station
 Keluar je dari Cheongpyeong Station, depan Station tu ada perhentian bas.. tunggu je depan tu.. sampai bus datang.. Sambil2 tu.. untuk lebih paham.. belek la signboard yang ada kat situ, ada penerangan waktu2 bus..

Kena pastikan bus ikut route yang ni.. ke Gapyeong Terminal

yang ni diambil dari brochure yang depa bagi atas bas.
Bus ni akan lalu Petite France dulu.. Masa dalam bus tu.. ada pemandu pelancong akan memberi syarahan dalam bahasa Korea.. haha.. layan jee.. buat2 paham.. kat atas bas tu.. ada banyak brochure2  yang kita boleh pilih.. Kami pilih Petite France & Nami Island..

Disebabkan kami pakai tudung dan pelik pada orang lain.. pemandu pelancong tu menghampiri kami dan beri penerangan dengan kami dalam English.. Tiba2 aku rasa.. betapa pandainya aku cakap omputih.. hahaha kiranya kalau ampa pi Korea.. ampa akan rasa ampa la paling pandai cakap omputih.. haha perasan kan??

Sampai je ke destinasi, pemandu pelancong bgtau.. yang kami dah sampai Petite France.. Apa lgi.. turun laaa....

Inilah Petite France

Nampak dak... kami kat atas skali.. bunyikan jam loceng... mak ambil gambaq ni.. hehe

My Love From The Star...

My Love From The Star.. Masa ni cerita ni baru je abis.. tak sampai seminggu.. Kiranya HOT & SPICY lagi la. Drama ni ada wat penggambaran kat sini.. Banyak drama korea yang wat penggambaran kat sini.. Antara yang famous.. Secret Garden

Awek Hyun Bin Secret Garden... :p
Dah nama pun Petite France.. Opkos bangunan2 dia ala2 France.. Rasa diri ini comel je bila ada kat sini..
eiffel tower pun bolehhh...

Abah & Mak Kami

Add caption
Kawasan di Petite France ni kecil je.. ambil masa dalam sejam je untuk pusing plus bergambar-gambar.. Pandai2 la bajet sendiri masa berdasarkan masa perjalanan bus.. Takut terlepas plak bus.. Nak menunggu plak nanti...
Hentian Bus depan Petite France ~~ kat perhentian bus pun ada CCTV..

Inilah Bus nye.. worna worni oooo... comel je kan..

Nami Island

Sekarang sudah sampai masanya untuk menuju ke Nami Island.. Step untuk ke Nami Island.. Naik balik bus yang kita naik tadi.. Pastikan amek arah yang betul, kang tak pasal2 patah balik nanti..
Dalam bus tu, ada juga pemandu pelancong bagi penerangan.. dan seperti biasa.. dalam bahasa korea.. kami pahammmm ooo.. hahaha...

yang aku buat2 paham.. dalam perjalanan ada la ahjumma pemandu pelancong tu dok tunjuk2 satu rumah pas2 dia translate dalam English.. sebab kami blur2.. dia kata tu rumah artis korea mana ntah.. artis lama.. maapla ahjumma..  kami kenai artis kpop jaa... kehkehkeh...

opsss satu lagi tips.. kalau naik bus kat korea ni.. ampa duduk la depan (kalau ada sit kosong).. Senang nak berurusan dengan driver kalau apa2 nanti.. kalau dok belakang nun.... jangan harap la dapat perhatian driver... ehehehe

Ehh.. apa yang ada kat Nami Island ni?? Winter Sonata la... apa lagi.. masa ni teringat zaman2 di UTM dulu.. Tgk winter sonata pakai TV hitam putih kecik.. masa tu final year.. Aku dok asrama lepas abis praktikal.. ada satu sem je.. tak padan nak sewa rumah.. Tiba2 nak say TQ to my ex-boipren .. aery sbb bagi aku "pinjam" tv kecik dia sampai skrang.. haha ada lagi tv tu kat aku... wat harta..

Petang2 ja.. menghadap TV kecik semata-mata nak layan Winter Sonata ni.. Orang kata kalau mai korea ni.. tak melawat Nami Island ni.. tak lengkap la travel ampa.. So.. jangan lupa mai sini... Ada sorang kawan aku.. dia dah sampai korea.. tapi tak mai Nami Island.. ish ish.. betapa ruginya diaa... haha... xdan katanya... ish ish ish... rugi oooo... tak korea la kalau tak mai Nami Island ni.. kehkekeh...

Inilah tempat jeti ke Nami Island

Beli tiket kat sini.

Untuk Ke Nami Island ni ada 2 cara.. satu naik Ferry.. dan satu lagi Zip Wire.. Zip Wire ni.. macam Flying Fox la.. Merentasi "laut" Pulau Nami.. huhuhu.. tak berani aihhhh... Kalau ampa nak kan cabaran silakan.. Mahai sket la... 38,000 won jeeee.... kalau naik feri.. untuk foreigner ada diskaun 8,000 won sahaja.. Ampa berhak membuat pilihan... kehkehkeh...Perjalanan naik feri tu ambil masa dalam 15 minit je...

masa dok beratuq tunggu ferry tu.. tiba2 aku ngan cikmina teringatkan sesuatu... Kami lupa google tempat makan muslim kat Nami Island.. Untuk pengetahuan ampa.. Kat Nami Island ni, ada satu restoren makanan halal.. Kawan-kawan kita yang dah pi Korea.. depa suh makan Nasi Goncang.. Jenuh dah masa tu... awat la tak google.. kat mana lokasi Restoren tu.. Dah la internet kami hanya bergantung pada wifi saja.. Masa tu.. mencuba nasib kot2 ada wifi.. Tgk2 adaaa... Alhamdullilah.. tapi ada sorang manusia ni.. dia ON wifi Handphone dia.. (mesti dia ada dekat2 kami)
Masa ni la dok ligan WIFI free tu.. hehe

Apa lagi.. aku ngan cmina amek kesempatan untuk google.. dan akhirnya jumpa gak lokasi kedai tu.. (hasil google blog kawan2). Nanti sampai Nami Island kita buat misi mencari..

Inilah Feri ke Nami Island.. Bentuk macam kapai selam ikan paus..

Nak gak cari bendera Malaysia kannn... (kembang muka aku.. huhu)
 Maka bermulalah episod Yoo Jin dan Joon Sang.. tarraaa tarraaa... Macam-macam wishlist kami sebelum mai sini.. Nak naik basikal la. kayuh macam Yoo Jin dan Joon Sang.. Ala2 romantik gitu.. Tapi bila sampai sana.. hahaha jadi malas... sebabnya.. dah lama gila tak naik beskel.. tiba2 nak naik.. takut jatuh ja nanti.. tak pasai2 episod diselamatkan oleh oppa berlaku.. So kami amek keputusan tak naik basikal di bumi.. tapi kami naik basikal di udara.. hehehe (nanti tgk gambaq kat bawah).

korea + malaysia dihati.. ewahh..

Welcome to Nami Island.. yeayyy

Akhirnya... berwinter sonata la kami...

Kat sini tempat First Kiss Yoo Jin & Joon Sang

Boleh register jadi awek korea dak? Sbb dah pandai wat love.. haha.. tapi awek korea kuruih2... huhuhu

Batu apa ntah ni... layannn...
3000 won jee.. Sky Bike nama dia...

mendebarkannn masa ni...

Taddddaaaa... Restaurant Dosirak.. Restoren ni ada di belakang SURAU.. ampa cari bangunan yang ada Surau..
 Kami amek Pan-Jeon kimchi.. Bahan utama dia.. Daung Bawang ngan tepung.. aku dah buat banyak kali dah pancake ni.. sedapppp.. hehehe.. rasa macam peknga versi korea... haha

Menu yang di order :
1) Kimchi Pancake
2) Nasi goncang perisa keju (tidak dicadangkan oleh tekak kami.. sebab muak)
3) Nasi goncang perisa tuna (nyam2.. sangat sedap)

Harga? haha tak ingat la.. maklumla.. baru Day 2, kaya lagi masa tu.. tak amek peduli sangat pasal harga.. ampa belek la kat board menu kat bawah tu.. Ada tercatat harga.. haha jenuh teropong..

Onni kat kaunter tu boleh cakap omputih, senang la nak order.. Lepas order dia akan bg number kat kita.. Cuba ampa tgk kat bawah papan menu tu.. ada macam digital board kan.. haaaa kat situ la number giliran kita akan keluaq..

Harga dan menu (abaikan Beer tu ye)

Kaunter, tempat order.

Pancake korea...atau nama korea nya Pan-Jeon

Inilah rupanya kotak nasik goncang kami..

Dia akan bg sarung tangan skali.. Amaran.. sila gunakan sarung tangan yang diberikan untuk mengelakkan tangan anda melecur.

Hasil goncangan kami berdua..

Surau di nami Island... Tepi surau blah kanan tu la letak nya Restoren Dosirak tu.

Pemandangan indah Nami Island

Inilah Zip Wire yang aku cerita tadi

Setelah tamat edisi di Nami Island.. kami tetiba jadi sedih... poyoooo... Tunggu feri mai.. pas2 balik ke jetty.. Naik bus.. dan terus menuju ke Cheongpyeong Station.. Sampai je di station tu.. tetiba ada sekumpulan student dok panggil2 kami.. dan wat gaya macam nak ambil gambaq kami.. depa kata depa ada assignment.. haha tetiba teringat kat Running Man.. Ahli running man kena ambil gambaq ngan foreigner.. Tetiba rasa famous.. Takmau mengewakan depa.. kami ber4 ambil gambaq ngan anak2 angkat abah yang baru.. Siap kena wat sign LOVE lagi.. hahaha.. sebenaqnya abah taktau maksud tu maksud love..bila naik train baru kami habaq... abah ingat depa suh garu pala.. hahaha
Tapi sweet la.. antara kenangan terindah kami tolong depa siapkan ASSIGNMENT depa.. hehehe

Family baru kami

Dalam kami dok bergambaq.. tetiba train dah sampai.. Apa lagi.. tanpa curiga dan ragu-ragu.. kami terus bergegas naik train tu.. Tetiba jadi pelik.. kenapa dalam train tu.. ada No Seat.. haiyaa.. awat masa kami mai tadi.. free seating jaaa...

Kami bertambah pelik lagi.. bila train to laju je.. direct tak brenti2 tak stesen2.. Dan kami bertambah pelik lagi.. tup2 ada ahjussi check ticket....hahahaha... bila dia mintak ticket kami.. kami tunjuk TMoney kami.. kahkahkah... pas2 ahjussi terang dalam bahasa korea depa.. dan kami buat2 paham.. "ohhhh rupanya kami salah train.. patutnya kami kena naik train satu lagi.. sbb hat ni train direct.."

Ahjussi tu suruh kami turun kat next station.. dan amek train lain kat blakang.. hehehe.. Pengalaman lagi tu.... Bukan senang nak dapat pengalaman macam tu kan... Yang penting jangan gelabah.. Orang kat Korea ni baik2.. Depa sangat suka membantu.. ewahhh...

Ni la train yang kami salah naik tu.. Nampak sama jeeee..
Cadangan kami seterusnya.. Kami nak ke Hello Kitty Cafe terus.. tapi memandangkan mak ngan abah dah penat.. Kami buat keputusan untuk balik Hotel dulu.. Antaq mak ngan abah balik Hotel dulu...

Hello Kitty Cafe

Nak pi Hello Kitty Cafe ni kena turun kat Hongik University Station. Sebelum pi.. google & research xdak dah.. tapi macam biasa.. Nerves.. haha.. terus jadi blur.. Kebetulan jumpa Tourist Center.. terus masuk dan tanya kat mana Hello Kitty Cafe.. Unni kat situ terus bantu kami.. dia bg peta dan tunjukkan direction kat kami. Ampa boleh tgk peta kat bawah
Peta yang amek kat Hongdae Tourist Center
Ehsan dari web Hello Kitty Cafe Korea
Inilah hasil kami menikmati keindahan di Hello Kitty Cafe.. Tgk je.. tak perlu hurai banyak2 dah.. hehe

Casing Henpon kami pun Hello Kitty ooooo..

Comel sangat.. tak gamak nak minum

Kami adalah peminat tegar Hello Kitty

Toilet pun comel..

Lelaki yee.. No Entry

Dan lagi tu.. hehehe...

Penamat untuk hari ni.. Hello Kitty Cafe.. dah malam.. Cik Mina.. jom baliksss... masa balik tu.. train kami penuh..ramai gak orang.. tuu aku ambil gambaq cik mina pakej ngan unni korea... hehehe..

Perbelanjaan untuk hari kedua ~~~ nanti la aku kira... hahaha.... Sekian.. Saksikan edisi Day 3 di episod akan datang.. dan mungkin ada versi edit setelah di prove reading oleh cik mina nanti...

1. hehe.. best.. best.. sila buat post day 3 pulak yer (^_^)v..